Amenajarea traseelor de escalada sportiva

Montarea ancorelor mecanice

Ancora mecanica Fixe

Ancorele mecanice se monteaza mult mai rapid si mai usor decat cele chimice, soliditatea montajului este usor de verificat, iar dupa montare, ancorele pot fi folosite imediat. Modelul de ancora mecanica cel mai frecvent folosit este compus din urmatoarele elemente (imaginea alaturata):

La acest model de ancora, strangerea piulitei va produce expandarea colierului din otel montat pe capatul conic al boltului. Fortele radiale exercitate de colier asupra peretilor gaurii mobilizeaza niste forte de frecare care se opun smulgerii ancorei.

  Din cauza tensiunilor mari pe care le genereaza in roca din jurul lor, ancorele mecanice se vor folosi numai in stanca sanatoasa, cu rezistenta mare la compresiune!

Ancorele mecanice sunt confectionate din oteluri de diferite calitati (care de regula se protejeaza impotriva coroziunii prin acoperire galvanica) sau din otel inoxidabil. Cu rare exceptii - faleze situate in zone aride, cu orientare sudica si umezeala redusa - pentru echiparea traseelor de escalada se vor folosi exclusiv ancore din otel inoxidabil A4/AISI-316L.

    Modelele de bolturi industriale disponibile in magazinele de feronerie, desi arata la fel ca cele "de firma", pot fi garantate pentru sarcini mult mai mici decat cele care pot aparea in cazul caderilor in coarda din escalada.

Pentru echiparea traseelor de catarare, trebuie sa folositi doar materiale garantate de fabricanti special pentru acest scop, care respecta normele UIAA123-EN959!


Electrocoroziune

  Este interzisa utilizarea combinatiilor de oteluri diferite in acelasi ansamblu (de exemplu, bolt din otel zincat si ureche din inox).

Interactiunea metalelor cu compozitie diferita determina aparitia fenomenului de electrocoroziune, care accelereaza degradarea ancorei.

In imaginea alaturata se observa coroziunea unei tije din otel zincat pe care a fost montata o ureche din inox.

Reguli pentru montarea ancorelor mecanice

Burghiul folosit trebuie sa aiba acelasi diametru ca bolturile care vor fi montate in gauri.

Locul in care urmeaza a fi montata ancora trebuie sa ofere o suprafata plana de contact intre ureche si stanca (imaginea alaturata).

Daca suprafata stancii este foarte neregulata, zona de contact a urechii trebuie sa fie netezita cu ciocanul si eventual cu o dalta, pentru eliminarea proeminentelor care pot provoca un efect nedorit de parghie.

Se foreaza gaura tinand burghiul perfect perpendicular pe suprafata stancii. Gaurirea se incepe cu turatie mica, pana la formarea unui locas cilindric, apoi se continua cu turatie normala. In caz contrar exista riscul de spargere a stratului superficial de roca din jurul gaurii si formarea unui „crater” conic, care necesita reajustarea suprafetei stancii.

Viteza de gaurire trebuie sa fie constanta, semn ca roca este omogena si solida (variatii mari ale vitezei de inaintare pot indica existenta unor zone de roca slaba!).

De asemenea, in timpul gauririi se va urmari cu atentie culoarea prafului rezultat, care ne poate da indicii despre rezistenta rocii din adancime (de ex. in calcar praful alb indica o roca sanatoasa, in timp ce praful rosu indica o roca slaba).

Adancimea gaurii va fi cu 1,5-2 cm mai mare decat lungimea boltului, pentru ca la o eventuala actiune de reamenajare sau pentru corectarea unei erori, boltul sa poata fi batut complet in gaura (dupa demontarea urechii) si acoperit cu rasina, eliminandu-se astfel necesitatea taierii acestuia.

În timpul gauririi, bormasina trebuie mentinuta ferm in aceeasi pozitie, pentru a preveni ovalizarea gaurii. Pentru aceasta, se recomanda efectuarea gaurilor la nivelul pieptului, dintr-o pozitie stabila.

Curatarea gaurii

Folosind o pompa cu furtun (introdus complet in gaura), se sufla afara praful ramas, care impiedica aderenta corespunzatoare a colierului expandabil al boltului cu peretii gaurii. (Nu se recomanda ca praful din gaura sa fie suflat cu gura folosind un furtun sau o teava, pentru ca umezeala din aerul expirat va condensa pe peretii gaurii, transformand praful intr-o pasta lipicioasa, greu de curatat).

In continuare, gaura se curata cu o perie cilindrica din plastic de diametru adecvat, apoi se sufla din nou, iar operatiunea se repeta pana cand esti multumit de rezultat.

Se bate incet ancora complet asamblata (bolt, ureche, piulita) in gaura, pana cand acesta intra complet. Piulita trebuie insurubata putin, astfel incat ciocanul sa loveasca in capatul boltului si nu in piulita!

Atentie ! Uneori, la baterea tijei, zona superficiala din jurul gaurii se poate faramita (capatand aspect de „crater”). Acest lucru este greu de observat, pentru ca urechea acopera zona respectiva, asa ca inainte de strangerea ancorei trebuie sa verificam marginea gaurii. Daca este nevoie, se ajusteaza suprafata cu ciocanul (sau la nevoie folosind o dalta) pentru a asigura contactul integral al urechii pe stanca, apoi se continua montajul.

Dupa ce ansamblul a fost introdus complet in gaura, se strange piulita folosind o forta moderata. (Pentru M10 este necesara o cheie de 17 mm, iar pentru pentru M12 una de 19 mm). Dupa maxim 2 ture ale piulitei efectul de expandare a capului trebuie sa se faca simtit prin cresterea rezistentei la strangere. .

Atentie, strangerea excesiva a piulitei poate provoca fisurarea sau chiar ruperea ancorei ! Se recomanda folosirea unei chei dinamometrice, iar momentul de strangere al piulitei va fi cel recomandat de fabricantul ancorei (verificati instructiunile de montaj !)

Daca este nevoie, se poate folosi un sistem „antifurt”: pe filet se pune o picatura de adeziv industrial Loctite 270 (sau similar), dupa care se strange piulita, care nu mai poate fi desfacuta decat cu scule speciale si la temperaturi mari. Adezivul isi atinge rezistenta maxima la 24 de ore de la montare.

Dupa finalizarea traseului, se curata din nou stanca, pentru indepartarea prafului rezultat din forarea gaurilor.

Greseli posibile la montarea ancorelor mecanice

A) Greseli posibile in timpul gauririi


1. Inceputul gaurii are aspect de „crater” conic

Crater

Cauze probabile: craterul se formeaza datorita spargerii stratului superficial de roca din jurul gaurii, produsa fie in timpul gauririi, fie la baterea boltului in gaura. La inceputul gauririi s-au folosit o turatie si/sau o forta de percutie prea mari.

Burghiul este tocit, ceea ce face ca gaura sa aiba un diametru mai mic decat cel al boltului, caz in care baterea fortata a boltului provoaca spargerea rocii din jurul gaurii.

Consecinte: Intre urechea ancorei si marginea gaurii (fundul craterului) va exista o distanta care se constituie in brat de parghie. Aceasta va induce in bolt solicitari nedorite, micsorand rezistenta ancorei.

Prevenire: Gaurirea se incepe cu turatie mica (eventual cu putere de percutie mai mica, daca masina de gaurit permite reglarea acesteia), pana la formarea unui locas cilindric, apoi se continua cu turatie normala. Periodic se verifica uzura burghielor folosite si se inlocuiesc daca se constata ca muchiile taietoare s-au tocit.

Solutii pentru reparare: se ajusteaza cu ciocanul (si la nevoie cu dalta) suprafata din jurul gaurii, astfel incat aceasta sa devina plana, iar urechea ancorei sa se lipeasca perfect de stanca.


2.  Gaura nu este perpendiculara pe suprafata stancii

Gaura oblica

Cauze probabile: La gaurire, burghiul nu a fost tinut perpendicular pe suprafata stancii.

Consecinte: urechea ancorei va rezema pe stanca doar cu una dintre margini, producand un efect de parghie asupra boltului. Incercarea de a o lipi de stanca prin strangerea fortata a piulitei poate duce la indoirea sau chiar la fisurarea sau ruperea boltului. In toate aceste cazuri, rezistenta ancorei va fi compromisa.

Prevenire: Se va acorda o mare atentie pozitionarii perpendiculare a burghiului pe suprafata stancii. Gaurirea se va executa numai din pozitii stabile (realizate la nevoie cu ajutorul asigurarilor suplimentare – nuci, pitoane, etc. – sau cu ajutorul carligelor Cliff) si in zone accesibile, in care avem control vizual (nu se fac gauri cu mana intinsa deasupra capului sau in lateral). Se recomanda pozitionarea astfel incat gaurirea sa se poata face cu bormasina tinuta in dreptul pieptului.

Solutii pentru reparare: In unele cazuri (rare!), daca unghiul pe care il face axul gaurii cu perpendiculara pe stanca este mic (cateva grade) se poate incerca ajustarea suprafetei de contact dintre ureche si stanca astfel incat planul de contact sa ajunga perpendicular pe axul gaurii. De cele mai multe ori insa, este nevoie sa facem alta gaura (la cel putin 20 cm de prima !)


3. Gaura este ovalizata sau nu are diametru constant in adancime

Cauze probabile: In timpul gauririi bormasina a fost miscata lateral iar burghiul a fortat in peretii gaurii.

Consecinte: prin ovalizarea sau largirea zonei de la inceputul gaurii, se produce un efect de parghie asupra boltului, ceea ce compromite rezistenta acestuia. Largirea gaurii va afecta si stabilitatea boltului in gaura (acesta poate capata „joc”) precum si modul in care se produce expandarea: datorita faptului ca diamentrului gaurii este mai mare decat cel necesar, este posibil sa nu existe destula frecare intre colier si peretii gaurii pentru a initia expandarea acestuia.

Prevenire: Gaurirea se va executa numai din pozitii stabile  in care bormasina sa poata fi tinuta ferm (cu ambele maini) in timpul gauririi. Se recomanda pozitionarea astfel incat gaurirea sa se poata face cu bormasina tinuta in dreptul pieptului.

Solutii pentru reparare: Daca ovalizarea gaurii a fost observata inainte de baterea boltului in gaura, putem incerca largirea gaurii, de ex. de la 10 la 12 mm. In aceste conditii insa, este dificil de obtinut o gaura cu diametru constant, asa ca in gaura largita vom monta mai curand o ancora chimica, pentru care aceast conditie nu este atat de importanta.

Daca greseala a fost observata in timpul baterii boltului (acesta intra prea usor in gaura) sau dupa (boltul are joc in gaura sau se constata vizual un spatiu in jurul tijei filetate), singura solutie este baterea completa a boltului si forarea unei alte gauri (la cel putin 20 cm distanta de prima !)


4. Alte probleme care pot aparea in timpul gauririi


4.1 Burghiul se blocheaza din cauza unei paste aderente formate in interiorul gaurii

Cauze probabile: la suprafata stancii exista o pelicula de apa care se prelinge in gaura, amestecandu-se cu praful rezultat din gaurire

Solutii: inainte de inceperea gauririi stanca se sterge cu o carpa. Daca indepartarea apei de pe suprafata respectiva nu este posibila, se amana gaurirea pana cand stanca va fi uscata.

4.2 In timpul gauririi burghiul scapa brusc in adancime

Cauze probabile: directia gaurii intersecteaza un gol (gaura, fisura, zona cu roca extrem de moale, etc) din interiorul stancii.

Solutii: Se poate incerca montarea unei ancore mai lungi sau a unei ancore chimice, dar pentru ca nu putem cunoaste natura si dimensiunile golului respectiv, cel mai sigur este sa cautam un alt loc pentru amplasarea ancorei, iar gaura se astupa cu rasina.

4.3 Culoarea prafului care iese din gaura se schimba pe parcursul gauririi si/sau sesizam variatii mari ale vitezei de gaurire

Cauze probabile:  traseul gaurii traverseaza zone cu roca mai slaba.

Solutii: cel mai indicat este sa foloseasca ancore chimice, care se comporta mult mai bine in roca slaba decat cele mecanice.

In cel mai rau caz, se adanceste gaura si se folosesc ancore mai lungi in functie de situatie (11-13 cm), se folosesc bolturi cu diametru mai mare (12 mm) sau se cauta alt loc pentru amplasarea ancorei, iar gaura se astupa cu rasina.


B) Greseli posibile in timpul montarii ancorei mecanice


1. Deteriorarea piulitei si/sau a filetului boltului

Cauze probabile: lovirea cu ciocanul a piulitei sau a filetului tijei

Consecinte: filetul sau piulita deteriorate nu mai asigura o fixare corespunzatoare a urechii, ceea ce afecteaza implicit rezistenta ancorei

Prevenire: Inainte de baterea boltului, piulita se insurubeaza pana cand capatul tijei (zona mai subtire si fara filet in care vom bate cu ciocanul) devine vizibil in intregime. In timpul baterii tijei in gaura, piulita se poate desuruba din cauza vibratiilor, asa ca este necesar ca din cand in cand sa o insurubam la loc, pentru a elibera capatul de batere. De asemenea, inainte de baterea boltului ne vom asigura ca avem o pozitie stabila, din care sa putem lovi cu precizie cu ciocanul.

Solutii pentru reparare: Putem incerca sa strangem ancora pana la rupere, in speranta ca cedarea se va produce in zona cea mai subtire a conului de expansiune, in dreptul colierului. In acest caz (putin probabil...) capatul ramas se bate cu un dorn de 8 mm in fundul gaurii, apoi in aceeasi gaura vom monta o ancora mai scurta (min. 65 mm).

Daca nu reusim, singura solutie este baterea completa a boltului si forarea unei alte gauri (la cel putin 20 cm de prima !)


2. Ruperea ancorei in timpul strangerii

Cauze probabile: Strangerea excesiva a piulitei sau folosirea unor materiale de proasta calitate

Consecinte: daca nu reusesti aplicarea solutiilor recomandate mai jos, gaura este compromisa si trebuie astupata cu rasina si cautat un alt loc pentru montarea ancorei

Prevenire: respectarea specificatiilor producatorului de ancore in privinta momentului de strangere (se recomanda folosirea unei chei dinamometrice). Folosirea de materiale de buna calitate, cu rezistenta garantata de fabricant.

Solutii pentru reparare: Daca ruperea s-a produs in zona ingustata (inceputul conului), capatul ramas in gaura se bate cu un dorn de 8 mm in fundul gaurii, apoi verifici daca in aceeasi gaura se poate monta o ancora mai scurta (min. 65 mm). Daca spatiul ramas nu permite montarea unei alte ancore, singura solutie este astuparea cu rasina a gaurii si forarea unei alte gauri (la cel putin 20 cm de prima !)


3. In timpul strangerii piulitei capatul surubului depaseste piulita cu 1-1.5 cm fara a aparea semne ca boltul a inceput sa expandeze (cresterea rezistentei la strangere)

Cauze probabile: gaura nu a fost curatata suficient, iar praful ramas impiedica aderenta colierului la peretii gaurii, implicit expandarea acestuia. Gaura a fost ovalizata sau largita in timpul forarii. Roca are rezistenta mica la compresiune si se sfarama in zona in care expandeaza colierul boltului.

Consecinte: Rezistenta la smulgere (axiala) a ancorei este insuficienta, ceea ce poate avea consecinte grave.

Prevenire: inainte de baterea ancorei gaura se curata cu atentie pentru indepartarea completa a prafului rezultat din gaurire. (Pentru ovalizarea sau diametrul variabil al gaurii vezi paragraful A.3 de mai sus). Daca burghiul cu caare se foreaza gur avanseaza prea repede (semn ca roca este slaba) se cauta alt amplasament sau se monteaza o ancora chimica.

Solutii pentru reparare: poti incerca sa desurubezi piulita aproape complet si sa bati din nou tija (dar este putin probabil ca se schimba ceva...). Daca boltul se comporta la fel ca prima data, recuperezi urechea, bati complet ancora si acoperi gaura cu rasina. Faci o noua gaura pentru o ancora mecanica intr-o zona corespunzatoare sau daca ajungi la concluzia ca roca este prea slaba, montezi o ancora chimica.


4. Urechea ancorei nu reazema pe stanca pe intreaga suprafata

Suprafata denivelata

Cauze probabile: Suprafata stancii nu este plana sau nu a fost netezita inainte de montarea ancorei

Consecinte: apare un efect de parghie care va induce solicitari suplimentare in bolt. In zona de contact a urechii pe stanca se creeaza presiuni mari care in timp pot duce la macinarea rocii, ceea ce va avea ca efect aparitia unui joc al urechii, care se va roti cu usurinta. 

Prevenire: Se alege o zona plana sau daca nu este posibil, suprafata pe care va rezema urechea ancorei se netezeste cu ciocanul inainte de forarea gaurii, pentru a asigura contactul perfect dintre ureche si stanca. Suprafata se verifica asezand o ureche in pozitia in care va fi montata.

Solutii pentru reparare: Se demonteaza urechea si se inlatura cu ciocanul asperitatile care impiedica lipirea urechii pe stanca, apoi se monteaza urechea la loc. In timpul acestei operatiuni, tija filetata a ancorei se va proteja cu o teaca din teava, furtun, banda adeziva, etc. impotriva lovirii cu ciocanul, care ar putea deteriora filetul facand boltul inutilizabil.



TOP