Amplasarea punctelor de asigurare
Responsabilitatea amenajatorului de trasee
În cățărarea tradițională sau de aventură, capul de coardă își montează singur asigurările acolo unde are nevoie de ele, însă posibilitățile de asigurare de pe anumite porțiuni de traseu pot să nu fie suficient de bune sau pot chiar să lipsească, iar uneori, dacă dificultatea pasajului este prea ridicată, cățărătorii nu prea au posibilitatea să se oprească pentru montarea și asigurarea protecției. Din această cauză, calitatea asigurărilor folosite în acest stil și distanțele dintre ele fac ca înălțimile de cădere potențiale din trasee (și implicit riscurile de accidentare) să ajungă uneori să fie destul de mari, iar expunerea resimțită de capul de coardă și dificultatea construirii unui sistem de asigurare eficient devin componente intrinseci ale dificultății traseului. În aceste condiții, fiecare cățărător care practică stilul tradițional trebuie să își asume întreaga răspundere pentru acțiunile sale.
În escalada sportivă, pericolele obiective sunt inexistente, iar factorul psihologic este practic eliminat în favoarea celor fizic și tehnic: într-un traseu de escaladă echipat corect, cățărătorul trebuie să nu aibă senzația de expunere, iar asigurarea trebuie să nu constituie o dificultate în sine. Aceste caracteristici îi permit sportivului să se concentreze exclusiv asupra rezolvării problemelor pe care le pune cățărarea propriu-zisă, iar analiza consecințelor căderii și trecerea corzii prin punctele de asigurare montate pe traseu devin preocupări secundare ale acestuia. În consecință, amenajatorul unui traseu de escaladă sportivă este responsabil atât pentru siguranța cățărătorilor care parcurg linia respectivă, cât și pentru confortul lor mental.
Nu te angaja în echiparea de trasee de escaladă decât dacă...
- ...ai acumulat suficientă experiență în cățărare pentru a fi capabil să vizualizezi traseele și procedeele tehnice care pot fi aplicate pentru parcurgerea lor.
- ...dispui de materialele adecvate, rezistente la coroziune și fabricate special pentru acest scop, conform standardelor UIAA-123/EN-959.
- ...ești capabil sa montezi ancorele din trasee respectând toate regulile impuse de fabricanți pentru materialele folosite.
- ...ești pregătit să-ți asumi răspunderea pentru calitatea traseelor amenajate și pentru siguranța celor care le vor parcurge.
- ...ești hotărât să respecți normele etice din cățărare, pentru că îți pasă de ceilalți cățărători, de stâncă și de mediu.
- ...ai obținut acordul comunității locale de cățărători și/sau al autorilor traseelor existente în zonă sau acordul administrației parcului național în care se află traseul.
Echiparea unui traseu de escaladă este un proces creativ, în care intervin imaginația, inteligența, experiența și bunul simț al echipatorului. Totuși, chiar dacă această activitate nu este reglementată, actul de creație nu este complet liber, pentru că responsabilitatea pe care amenajatorul traseului o are față de cățărători îl obligă pe acesta să respecte anumite condiții esențiale (care sunt enumerate mai jos) referitoare la materialele folosite și la siguranța și confortul în cățărare al celor care vor parcurge linia respectivă.
La acestea se adaugă necesitatea respectării frontierelor dintre teritoriile diferitelor stiluri de cățărare prin reținerea de amenajarea ca trasee de escaladă a liniilor care sunt adecvate parcurgerii în alte stiluri (de exemplu, trad sau "highball" bouldering).
Condiții pentru echiparea corectă a unui traseu de escaladă sportivă
- Echiparea trebuie să fie realizată exclusiv cu materiale solide și rezistente la coroziune, fabricate special pentru acest scop și garantate de producător conform standardelor UIAA-123/EN-959, care vor fi montate respectând întocmai procedurile recomandate de către fabricant.
- Asigurările trebuie să fie montate astfel încât în traseu să nu existe pasaje periculoase, cu înălțimi prea mari de cădere sau în care căderea să poată duce la accidentarea cățărătorului prin lovirea de obstacole (direct sau prin pendularea către acestea).
- La începutul traseului, dispunerea asigurărilor trebuie să elimine pericolul de cădere la sol.
- Stânca de pe linia traseului trebuie să fie curată, fără vegetație, licheni, pământ sau zone friabile (bolovani instabili, prize fragile, etc.), iar terenul de deasupra traseului este liber de obiecte instabile (bolovani, pietre, bușteni, etc.) care ar putea să cadă în zona de cățărare sau de asigurare.
- Traseul are o linie clară, care este sugerată de linia punctelor de asigurare, iar pozițiile ancorelor nu permit cățărarea pe alte variante de ocolire a pasajelor.
- Punctele de asigurare trebuie să poată fi găsite cu ușurință în timpul cățărării, iar (pe cât posibil...) acestea vor fi vizibile de jos, pentru a-i oferi cățărătorului posibilitatea planificării parcursului înainte de începerea cățărării.
- Punctele de asigurare de pe traseu și top-ul sunt poziționate în așa fel încât să permită asigurarea din prize cât mai comode (în raport cu nivelul de dificultate al traseului) și la înălțimi accesibile și cățărătorilor mai scunzi, pentru ca asigurarea să nu constituie o problemă în sine.
- Traseul corzii de asigurare trebuie să fie cât mai rectiliniu, în scopul diminuării frecărilor prin carabiniere sau pe stâncă. De asemenea trebuie eliminat pericolul ca în timpul căderii, cățărătorul să agațe coarda aflată sub el.
- Traseul este prevăzut cu un top solid format din (cel puțin) două ancore independente sau egalizate cu lanț care să fie prevăzute cu inel(e) de rapel, pentru a permite coborârea în siguranță a cățărătorului și recuperarea buclelor de asigurare după parcurgerea traseului.
- Baza traseului trebuie să fie ușor accesibilă. Pe cât posibil, terenul trebuie să fie plat, fără bolovani, tufișuri sau alte obstacole, astfel încât o cădere survenită înainte de asigurarea primului spit să nu fie periculoasă (în caz contrar, intrarea în traseu se va echipa în consecință).
Poziționarea punctelor de asigurare
Datorită responsabilității pe care o au amenajatorii traseelor de escaladă față de cățărători, amplasarea punctelor de asigurare necesită o analiză amănunțită și presupune respectarea unor reguli precise referitoare la siguranța celor care vor parcurge traseul.
Amenajarea începe cu studierea traseului pentru stabilirea liniei optime. După ce ai identificat vizual traseul, trebuie să-l inspectezi în rapel folosind un dispozitiv de coborâre cu autoblocare și purtând papuci de cățărare, pentru a analiza posibilitățile de escaladă pe cât mai multe variante. Pe parcurs, trebuie să te oprești să verifici prizele, să încerci diferite procedee tehnice pentru rezolvarea pasajelor de cățărare și să determini pozițiile de odihnă și de asigurare.
După stabilirea liniei care urmează să fie echipată, aceasta se va parcurge prin cățărare cu asigurare de sus (sau în "manșă solo", dacă lucrezi singur...), pentru a verifica continuitatea pasajelor încercate anterior, prizele din care se poate face asigurarea și pozițiile aproximative ale punctelor de asigurare, care pot fi marcate provizoriu pe stâncă cu o cretă.
În principiu, distribuirea pe traseu a punctelor de asigurare trebuie făcută astfel încât asigurarea unei ancore să se facă dintr-o poziție de odihnă sau din prize „comode” în raport cu dificultatea traseului, după care să urmeze un pasaj de cățărare continuă până la următoarea ancoră (aflată într-o poziție similară), evitând în acest fel oprirea "în pas" pentru asigurare. Desigur, acest lucru nu este întotdeauna posibil, dar amenajatorul traseului este dator să găsescă soluții de compromis, astfel încât asigurarea să aibă o dificultate rezonabilă.
În aceste condiții, distanțele dintre asigurări ar trebui să nu depășească 2-2,5 m, dar în același timp, trebuie să eviți supra-echiparea traseului prin montarea unui număr de puncte de asigurare mai mare decât cel necesar.
Situații speciale de asigurare
În anumite situații, distanțele dintre punctele de asigurare trebuie să fie stabilite respectând reguli specifice:
- Prima ancoră se montează la maximum 3-3,5 metri de la nivelul solului. În anumite cazuri (de exemplu, dacă pe terenul de la baza traseului se află bolovani care nu pot fi îndepărtați sau dacă terenul este în pantă), prima asigurare trebuie să fie accesibilă chiar de la sol sau după câteva mișcări de dificultate redusă.
- Următorul punct de asigurare se amplasează la distanțe mai mici (1-1,5 m), pentru evitarea unui eventual impact cu solul și pentru reducerea factorului de cădere (și implicit pentru reducerea șocurilor din sistem).
- După trecerea peste un prag, ancorele se montează astfel încât să prevină căderea pe acesta: prima ancoră se asigură stând în picioare pe prag (la cca. 2,5 m) apoi următoarea se poziționează la maximum 1-1,5 m deasupra acesteia.
Atunci când poziționezi punctele de asigurare din zonele în care există pericolul lovirii de un obstacol, trebuie să ții cont de condițiile (improbabile, dar totuși posibile) care pot apărea în cazul celui mai defavorabil scenariu, care în principiu, se referă la căderea cu coarda în mână din poziția de asigurare, chiar în momentul când se încearcă trecerea corzii prin carabinieră. - Pentru traseele care au mai mult de o lungime de coardă, prima ancoră a lungimii următoare (care este numită de cățărători asigurarea „de factor”) se montează de regulă la 1,5-2 metri de la regrupare, într-o poziție foarte comodă de asigurare, pentru micșorarea pericolului de cădere cu factor 2. În cazul în care la începutul lungimii de coardă nu există o poziție comodă de asigurare, prima ancoră va fi montată la o distanță mai mică și ușor în lateral, astfel încât aceasta să poată fi asigurată înainte de începerea cățărării.
Montarea punctelor de asigurare
Condiții de rezistență pentru punctele de asigurare
Materialele folosite pentru echiparea traseelor de escaladă sportivă trebuie să fie certificate conform standardelor UIAA-123/EN-959, care stabilesc geometria ancorelor și condițiile de încercare în laborator. Totuși, în aceste standarde, cerințele de rezistență la smulgere și la forfecare sunt stabilite pentru ancorarea în beton omogen cu rezistența la compresiune de 50 N/mm², în timp ce ancorele din trasee sunt montate în roci care de regulă sunt neomogene și au caracteristici mecanice diferite de betonul de probă.
Din această cauză, rezistența efectivă a ancorelor montate în trasee depinde în mare măsură de competența și de conștiinciozitatea amenajatorului, care trebuie să acorde o mare atenție condițiilor de montare a ancorelor:
- Stânca din zona în care se amplasează ancora trebuie să fie solidă, lipsită de crăpături, alveole etc. Verificarea se face acustic (prin batere cu ciocanul) și vizual. Ancorele se montează la minimum 20 cm de zonele slabe (fisuri, muchii, alveole, etc.) pentru a preveni spargerea rocii din aceste zone și implicit, cedarea ancorei.
- Trebuie să verifici relieful peretelui, pentru a te asigura că ancora nu este amplasată pe un bolovan sau o lespede de dimensiuni mari, care deși ar putea fi formate din rocă solidă și compactă, ar putea să se disloce cu totul.
- Ancorele trebuie să fie montate corect, respectând întocmai specificațiile fabricanților materialelor folosite.
Condiții referitoare la siguranța și confortul în cățărare
Pentru alegerea amplasamentelor optime ale asigurărilor, trebuie să parcurgi (din nou...) traseul cu asigurare de sus pentru a verifica atât pozițiile din care se poate face asigurarea cât și calitatea și conformația stâncii din zonele în care ai marcat pozițiile preliminare ale asigurărilor (în acest scop, este necesar să verifici calitatea stâncii din zona respectivă cu ajutorul unui ciocan).
Pozițiile finale ale ancorelor se stabilesc (și se marchează cu cretă) urmărind respectarea cu strictețe a următoarelor condiții:
- Bucla de asigurare care urmează să fie plasată în ancoră trebuie să nu se frece de eventualele muchii ascuțite ale stâncii aflate sub aceasta, iar carabiniera trebuie să nu facă pârghie între urechea ancorei și formațiunile stâncii, ceea ce ar putea duce la ruperea ei. Aceste condiții se pot verifica poziționând o buclă de asigurare în zona în care se va afla urechea ancorei și observând poziția chingii și a carabinierelor în raport cu stânca (totuși trebuie să ții cont de faptul ca unii cățărători folosesc bucle de lungimi diferite: 12, 17, 20 cm...).
- Asigurarea ancorei de către cățărător trebuie să se facă dintr-o poziție cât mai comodă și pe cât posibil folosind prize bune în raport cu dificultatea traseului. Asigurarea trebuie poziționată astfel încât să-i fie ușor accesibilă unui cățărător de înălțime medie.
Pozițiile punctelor de asigurare se aleg pentru asigurarea ancorei, nu pentru trecerea corzii prin carabiniera buclei deja prinsă în ancoră, astfel încât acestea să fie accesibile și pentru cățărătorii care urcă cu buclele pe ham. - Pe cât posibil, ancorele trebuie plasate în linie dreaptă, pentru a elimina frecările din sistemul de siguranță. O atenție deosebită se va acorda amplasării ancorelor acolo unde linia traseului are schimbări de direcție sau trece peste praguri sau peste surplombe.
- Nu se amplasează ancore imediat sub surplombele mari sau sub tavane, pentru a evita schimbările bruște de direcție a corzii, care generează frecări importante în sistem. În principiu, se montează o ancoră la ceva distanță sub obstacol, iar următoarea se montează astfel încât să fie asigurată de sub tavan, într-o poziție cât mai întinsă.
- Bucla montată în ancoră trebuie să nu acopere prizele de mână sau de picior, iar poziția ulterioară a corzii de asigurare trebuie să nu interfereze cu cățărarea.
- În hornuri sau diedre, ancorele se plasează pe fețele laterale, astfel încât în cazul unei căderi, cățărătorul să penduleze spre exterior.
- Punctele de asigurare de pe pasajele oblice sau din traversări se montează deasupra liniei de cățărare.
- Ancorele trebuie amplasate astfel încât să sugereze linia traseului, iar pozițiile acestora trebuie să nu permită evitarea pasajelor prin variante ocolitoare (dar condițiile de linearitate și de siguranță au prioritate!).
Două exemple de ancore montate greșit: carabiniera face pârghie pe stâncă (stânga) și o poziționare defectuoasă într-o zonă cu roca slabă
Alegerea materialelor folosite pentru punctele de asigurare
Pentru echiparea traseelor de escaladă sportivă se folosesc fie ancore mecanice, fie ancore chimice, iar alegerea tipului de ancoră pe care îl vei folosi trebuie să fie făcută în concordanță cu caracteristicile mecanice ale rocii în care va fi montată aceasta.
- Ancorele mecanice se pretează folosirii în roci cu rezistență mare la compresiune, unde vor fi preferate din cauza ușurinței cu care se montează (dar și ancorele chimice sunt la fel de adecvate în rocă solidă!).
- În rocile slabe, se vor folosi în mod obligatoriu ancore chimice (iar în acest caz vor fi preferate modele de ancoră cu tija ceva mai lungă), pentru că dacă s-ar folosi ancore mecanice, forțele generate de expandarea acestora ar putea produce fisurarea sau sfărâmarea stâncii.
Este strict interzisă folosirea ancorelor industriale sau improvizate pentru echiparea traseelor!
Amenajatorii de trasee de escaladă vor folosi în mod obligatoriu materiale cu rezistență mare la coroziune (cel puțin oțel inoxidabil AISI 304 sau 316), care sunt fabricate special pentru acest scop și care sunt testate și garantate de către fabricanți conform normelor UIAA123-EN959.
Dacă nu-ți permiți să folosești materiale de calitate, renunță la amenajarea traseelor!
Un alt criteriu pentru alegerea materialelor este direcția solicitărilor predominante (imaginea alăturată) pentru poziția respectivă de montaj. Ambele tipuri de ancore rezistă foarte bine la solicitări radiale (forfecare), dar ancorele chimice au în general o rezistență mai mare (dacă sunt montate corect!) la solicitări axiale (la smulgere), așa că sunt recomandate în aceste situații.
De exemplu, punctele de asigurare montate pe tavan sau în surplombă sunt de regulă solicitate axial, așadar este de preferat ca pentru acestea să folosești ancore chimice. Dacă totuși montezi ancore mecanice (dar doar dacă stânca are rezistență mare la compresiune!), acestea trebuie să aibă lungimi și/sau diametre ceva mai mari și vei acorda o mare atenție curățării găurilor și montajului corect al bolțurilor (în aceasta privință, trebuie consultate și recomandările fabricantului materialelor respective).
De asemenea poți să ții cont și de anumite considerente practice. De exemplu, o coardă de rapel pentru retragerea din traseu poate fi trecută direct prin urechile ancorelor chimice confecționate din tije de 8-10 mm diametru, în timp ce urechile mult mai subțiri (2-3 mm) ale ancorelor mecanice ar putea deteriora coarda. Prin urmare, dacă pasul cheie al traseului este mult mai dificil decât restul mișcărilor, este de preferat să montezi o ancoră chimică sub acesta, astfel încât cei care nu pot trece pasajul să aibă posibilitatea să coboare fără să lase în urmă carabiniere, cordeline sau zale rapide.
Montarea ancorelor
După clarificarea liniei traseului și după verificarea conformității pozițiilor asigurărilor cu regulile de amplasare și marcarea acestora pe stâncă, poți începe echiparea propriu-zisă.
Dacă ai ales să folosești ancore mecanice, poți să treci direct la montarea lor, coborând în rapel pe linia aleasă. Procedând în acest fel, ancorele deja montate pot fi folosite pentru dirijarea corzii de lucru (folosind carabiniere sau bucle de asigurare), pentru a te menține pe linia traseului și pentru a te apropia de perete.
Dacă montezi ancore chimice, acestea nu pot fi folosite imediat, din cauza timpului mare de întărire a rășinii. În acest caz, va trebui să recurgi la protecții mobile sau naturale, pitoane, cârlige etc. pe care să le montezi pe linia traseului pe măsură ce cobori, pentru dirijarea corzii de lucru. Dacă relieful peretelui nu permite folosirea acestora, în ultimă instanță ai putea să recurgi la montarea unor ancore mecanice direcționale (eventual de diametru mai mic, i.e. 8 mm), care ulterior vor fi eliminate.
Pentru a evita să faci găuri suplimentare pe care apoi să trebuiască să le astupi cu rășină, o soluție foarte bună este folosirea unor ancore demontabile (de exemplu, Petzl Pulse din imaginea alăturată, care sunt scumpe, dar se pot folosi de multe ori, iar în anumite condiții, merită toți banii!). Acestea se pot monta în aceleași găuri de 12 mm în care se montează și ancorele chimice.
În punctele cheie în care ai nevoie să dirijezi coarda de lucru, poți face gaura pentru ancora chimică, dar în locul ei, montezi o ancoră provizorie. După echiparea traseului, când ești absolut sigur că rășina ancorelor s-a întărit, poți să revii și să înlocuiești ancora provizorie cu una permanentă, iar de data aceasta vei folosi punctele de asigurare deja montate în traseu pentru dirijarea corzii.
Din păcate, atunci când se folosește rășină "la tub", echiparea cu ancore chimice a unui traseu presupune mai multe "treceri":
- după marcarea cu creta a pozițiilor asigurărilor necesare, cobori în rapel pe linia respectivă, faci toate găurile pentru ancore și le cureți complet (de obicei, eu las ancorele în găuri, pentru a le găsi mai ușor în faza de montare).
- urci din nou la top și cobori în rapel, montând ancorele. În această etapă, trebuie să te miști foarte repede, pentru ca rășina din mixerul montat pe tub să nu apuce să se întărească de la o ancoră la următoarea (mai ales dacă temperatura este mai mare de 20°C).
- dacă folosești tije filetate pe care montezi urechi de asigurare, va trebui ca după întărirea rășinii să mai faci un rapel pentru strângerea piulițelor de fixare a urechilor.
Topul traseului
Topul traseului este extrem de important din punct de vedere al siguranței cățărătorului, pentru că este singurul punct de legătură cu stânca al acestuia la coborârea din traseu (în rapel sau filat de jos) sau în cazul cățărării cu asigurare de sus (manșă), iar cedarea lui ar putea avea rezultate catastrofale. Din această cauză se va acorda o mare atenție atât amplasării topului și montării corecte a ancorelor, cât și materialelor folosite, care trebuie să fie garantate de fabricant conform standardelor UIAA-123/EN-959 și rezistente la coroziune.
Este interzisă folosirea topurilor improvizate!
Atunci când ai hotărât să amenajezi traseul respectiv, ți-ai asumat răspunderea pentru siguranța tuturor cățărătorilor care îl vor parcurge. Dacă montezi ancore echipate cu verigi rapide și lanțuri cumpărate de la magazinele de feronerie, care în general nu au o rezistență garantată și nu sunt nici suficient de rezistente la coroziune, îi pui în pericol pe toți cei care vor folosi topul respectiv!
Topul unui traseu de escaladă trebuie să îndeplinească simultan următoarele condiții:
- Rezistență mecanică - materiale solide si certificate, montate în rocă sănătoasă
- Rezistență la coroziune - cel puțin oțel inoxidabil AISI 304 sau 316
- Redundanță - minimum două ancore montate la min. 20 cm între ele.
- Distribuirea forțelor în mod cât mai egal între ancore (totuși, în condițiile în care ancorele au rezistențe corespunzătoare, aceasta nu este o cerință strictă!).
- Inextensibil - cedarea uneia dintre ancore nu trebuie să producă deplasări importante (și implicit șocuri) în sistem.
Este de preferat să montezi câte un top pentru fiecare traseu. În cazul montării unui singur top pentru mai multe trasee, poate apărea pericolul folosirii concomitente a acestuia de către mai mulți cățărători, iar liniile logice ale traseelor ar putea fi forțate în partea finală (în detrimentul calității traseului) pentru a fi deviate către topul comun.
Condiții pentru poziționarea ancorelor topului
- Cele două ancore ale topului trebuie montate la minimum 20 cm distanță între ele, în poziția recomandată de fabricant pentru modelul respectiv de top.
- Ambele ancore se montează în rocă compactă și sănătoasă și la min. 20 cm distanță de orice zonă slabă (fisuri, alveole, muchii, etc.), dar trebuie verificată și conformația generală a stâncii, pentru a te asigura că topul nu este montat pe un bolovan sau pe o lespede de dimensiuni mari, care deși ar avea rocă solidă și compactă, ar putea să se disloce.
- Topul trebuie să poată fi asigurat comod, din prize cât mai bune.
- La coborârea cățărătorului (filat de jos sau în rapel) coarda nu trebuie să se frece de stâncă. (Atenție la eventualitatea pendulărilor pentru recuperarea buclelor de asigurare, în timpul cărora coarda ar putea să se taie prin frecarea cu muchii ascuțite!).
Modele de topuri
În general se folosesc două tipuri de topuri:
- ansambluri formate din două ancore conectate cu lanț și prevăzute cu un inel de rapel.
- topuri formate din două ancore independente, fiecare prevăzută cu inel de rapel, cu cârlig cu siguranță sau cu o carabinieră.
În cazul topurilor cu lanț, dacă inelul este situat într-una din urechi, aceasta se montează în partea de jos iar cealaltă ureche se montează deasupra, pe aceeași verticală sau ușor lateral (max. 5-10 grade), astfel încât inelul de rapel să se rezeme atât pe urechea de jos cât și pe lanțul ușor tensionat, în scopul repartizării cât mai egale a încărcărilor pe cele două ancore.
Pentru modelele de top la care inelul este situat la mijlocul lanțului, ancorele se plasează pe aceeași linie orizontală, la o distanță de cca. 20 – 25 cm între ele, având grijă ca unghiul dintre cele două lanțuri să nu fie mai mare de 90 de grade.
Două modele de top cu lanț pentru montarea cu piulițe pe ancore mecanice sau pe tije filetate fixate chimic
Modelele de top cu lanț de mai sus, echipate cu ancore pentru fixare cu rășina (fotografii de pe site-ul Fixe)
În zonele foarte frecventate, pentru a preveni uzura inelului prin coborâri repetate sau manșe cu coarda trecută direct prin inel, în top se pot monta verigi rapide (maillons) din oțel inoxidabil cu rezistența de min. 25 kN. La nevoie, acestea pot fi înlocuite cu ușurință, iar costurile vor fi mult mai mici decât în cazul înlocuirii întregului top.
În cazul topurilor compuse din două ancore identice independente, acestea sunt prevăzute cu inele simple sau duble de rapel sau cu carabiniere nedemontabile, care sunt poziționate în plan perpendicular pe perete, astfel încât coarda să nu se frece de stâncă. Aceste ancore se montează la o distanță de cca. 20-25 cm între ele și la același nivel, pentru a evita torsionarea corzii.
Trebuie evitată montarea topurilor formate din modele de ancore chimice destinate folosirii ca puncte de asigurare pe traseu, pentru că acestea nu pot fi înlocuite în cazul uzurii pronunțate datorată trecerii corzilor direct prin ancore (deși asta n-ar trebui să se întâmple...). Dacă totuși folosești ancore chimice simple, este de preferat ca acestea să fie prevăzute cu câte o za rapidă (sau cu câte un inel sudat prins cu o za rapidă - toate din același material ca ancora) pentru a facilita înlocuirea materialelor uzate.
Ancore cu inele simple, duble și cu carabiniere nedemontabile produse de firma FIXE
Materiale necesare pentru montarea punctelor de asigurare
Pe lângă echipamentul individual folosit pe parcursul operațiunilor de amenajare a accesului deasupra falezei și de curățare a liniilor pe care vrei să le echipezi, pentru montarea punctelor de asigurare vei avea nevoie de următoarele materiale:
- Ciocan pentru baterea bolțurilor expandabile și a eventualelor pitoane folosite pentru acces și pentru verificarea calității stâncii din zona în care se montează ancorele, eventual o daltă plată pentru netezirea zonei de contact dintre urechile ancorelor și stâncă,
- Mașină de găurit rotopercutantă cu acumulatori (și de schimb!), care trebuie să fie asigurată la ham cu o lonjă.
- Burghie SDS de diametrele necesare (inclusiv unele de rezerva, în caz de uzură pronunțată sau de pierdere)
- Pompă prevăzută cu un tub flexibil pentru suflarea prafului din găuri.
- Perii cilindrice metalice și/sau din material plastic cu diametrul adecvat pentru curățarea găurilor.
- Cheie dinamometrică - sau în lipsa acesteia, o cheie inelară (eventual cotită) sau fixă - de 17-19 mm pentru strângerea piulițelor. Dacă se montează zale rapide (maillons) la topuri, trebuie prevăzută și o cheie pentru strângerea acestora (de preferat, o cheie reglabilă de dimensiuni mici, care poate constitui și o rezervă, în cazul pierderii altor chei.
- Cretă (albă sau colorată, în funcție de culoarea stâncii) pentru marcarea amplasamentului punctelor de asigurare
- Ancore chimice și rășina aferentă, în fiole sau tuburi (împreună cu pistolul de injecție și mixere în număr suficient, cârpe, pungi din plastic etc.) sau după caz, ancore mecanice cu bolțuri expandabile, eventual de lungimi și/sau diametre diferite, care se pot folosi diferențiat, în funcție de calitatea stâncii.
Aceste materiale se vor păstra separat, într-un sac prins pe ham într-un loc ușor accesibil. Chiar dacă te hotărăști să echipezi traseul cu ancore mecanice, este indicat să ai asupra ta și câteva ancore chimice și fiole de rășină pentru cazurile în care utilizarea acestora este impusă de condițiile de pe traseu (de exemplu, roca slabă din anumite zone). - Topurile necesare, cu ancore independente sau cu lanț
- “Kit pentru corectarea greșelilor” care va conține:
- dorn de 8 mm pentru baterea în găuri a bolțurilor deteriorate și a celor provizorii;
- rășină bi-component (de exemplu, Poxilină, care este ușor de folosit) pentru astuparea găurilor după demontarea ancorelor mecanice provizorii sau a spiturilor cu probleme și baterea tijelor acestora în găuri;
- o pânză de fierăstrău pentru metale pentru tăierea ancorelor (dacă acestea nu pot fi bătute complet în găuri).